2013. július 19., péntek

Sikeres origami oktatás = Sucessful Origami Teaching

Sikeres origami tanítás 
Sucessful Origami Teaching



I. Előkészületek, körülmények
 A tanítás előtt nézd meg azt a helyet, ahol tanítani fogsz!

1.      A terem ajtaján kiírás legyen: ki, mikor és milyen modellt tanít! Így  biztosan megtalálnak!
2.      Nézd meg az asztalok és székek elhelyezését! A székek kör alakú elrendezése nem jó, mert  a tanítás során zavaró lesz! A szemben ülőknek a hajtogatás irányok nem fognak egyezni!
3.      A természetes fény baloldalról jöjjön, mert általában a jobb kezesek vannak többségben! /Ha jobbról esik a fény, akkor saját magának árnyékot vet a papírra!/
4.      A mesterséges világítás legyen megfelelő, a nap ne süssön a hajtogatók szemébe. Nézd meg az ablakokat, kell-e sötétíteni?
5.      A tanítandó modelled helyezd el a szemléltető asztalon az „órarendbe” a találkozó megnyitására, hogy mindenki jól láthassa! Ez az ingyen reklám helye!
6.      A tanítási anyagot, a modellt a terem elején, a központba helyezd el az óra előtt eredeti méretben, esetleg felnagyítva még jobb -  így mindenki látni fogja miről lesz szó! Vedd a termet birtokba, készülj fel az órára!
7.      A tanításodhoz szükséges hajtogatások elnevezéseit tanuld meg magyarul, nemzetközi találkozóra angolul, hogy pontosan tudd megnevezni!
8.      A tanárnak saját hajtogatás leírása legyen, amiből meg tudja nézni, ha elakad, hol következik a hajtogatás!
9.      A tanításhoz szükséges eszközöket a szervezőknek jelezd időben és ellenőrizd az órád előtt, hogy megkaptál-e mindent! Pl. táblára is szükséged lehet, hogy kirakd a hajtogatás leírást!
10.  Tanítás előtt próbáld ki az elektromos eszközöket, ha szükséged lesz:  pl. írásvetítőre, vagy kivetítőre vagy számítógépre…. Győződj meg róla, hogy megfelelően működik-e? Ne a tanításkor derüljön ki, hogy nem jó…
11.  Film vagy zene bemutatására állítsd be a gépet a megfelelő kezdésre, ha betervezted a tanításodba!  Csak 1 kattintás és indulhat a kívánt segédlet!
12.  Ellenőrizd és rakd ki a tanításhoz való papírokat, eszközöket! Legyen megfelelő mennyiségű papír és eszköz, ha kell olló, ragasztó, vonalzó, ceruza, íróeszköz, papírsimító, fogpiszkáló, csipesz stb. a hajtogatóknak!
13.  Legyen sötét színű filctollad, amivel messziről is jól látható módon be tudsz jelölni egy fontos helyet a hajtogatáson, ha elakad a csoport, ha nem értik a következő lépést!
14.  Fogadd tiszta, rendezett körülményekkel a csoportot, akkor jól indul a közös munka! Szemetes legyen a helyiségben!
15.  Tiszta termet adj át a következőknek!

II. Tanítás

Megéri a fáradságot a hosszú előkészület, nem lesz fennakadás, zaj, hanem sok, gyors és sikeres modell elégedett tanítványokkal! Azt is megemlíthetem, hogy a tanításodon résztvevők elviszik a jó hírt, hogy milyen jó volt Veled együtt hajtogatni! Számolj azzal is, hogy a foglalkozásodon lesznek kezdők-haladók, idősebbek-fiatalabbak és a felfogó képességünk nem egyforma! Várni kell a továbbhaladásra, hogy mindenki elkészülhessen!

1. Ülésrend: Veled szemben, előtted helyezkedjenek el a hajtogatók, senki ne legyen a hátad mögött!
2. Szemléltetés:
A tanítandó kész modell legyen a helyszínen a terem elejében, jól látható módon,  eredeti méretben, esetleg felnagyítva!

Hajtogatás leírás: A saját modelled hajtogatás leírását elhelyezheted hagyományos táblán, bemutathatod korszerű kivetítővel, vagy fénymásolt papíron minden résztvevőnek a kezébe adhatod. A hajtogatás leírásodban használj nemzetközi origamis jeleket!


III. Közös hajtogatás:  

A tanár magyarázata:
1.      Beszélj tagoltan, érthetően, közepes beszéd tempóval!
2.      Kérdezd meg, hogy van-e a hajtogatók között látás-, vagy hallássérült! Adj meg nekik minden segítséget!
3.      A foglalkozás elején add közre a modelled, had lássák és tapintsák meg, segít az elkészítésnél!
4.      Figyelj a gyerekekre, idősekre, ne hajtogass gyorsan, hanem kimért mozdulatokkal! Neked már jól ismert a hajtogatás menete, de a többiek most készítik először!
5.      Ha látod, hogy nem érthető a magyarázatod, próbáld meg másféle módon újból elmagyarázni! Egy nehezebb hajtást mutass meg többször!
6.      A magyarázat legyen érdekes, a természetből – az állatok mozgásából vagy a geometriából vett egyszerű hasonlatokból jól megjegyzik a „diákok a tananyagot”!

Hajtogatás menete:
1.      A tanár olyan méretű papíron mutassa a hajtásokat, hogy az a terem végében is látható legyen! A/4-es, előre elkészített papírokon mutasd be a lépéseket!
2.      A terem első felében állj, a hagyományos iskolai elrendezésben mutasd a hajtogatást!
3.      Többször járj körbe a teremben, győződj meg róla, hogy tudnak-e követni és térj vissza előre a tanítás folytatásához!
4.      A jobbkezes a balkezesnek úgy tud segíteni egy nagyobb kézügyességet igénylő hajtogatásnál, ha egymással szemben ülnek és a hajtogatást mindenki magának készíti. Így a tükörképet látja a balkezes, ami alapján jól meg tudja hajtani a modellt!
5.      A balkezeseket kérd meg, hogy üljenek egy csoportba! Ők egymásnak jobban tudnak segíteni!
6.      A jelenlévők a leírásokat vagy lefényképezhetik vagy kapjanak fénymásolatot, hogy otthon ők is taníthassák.
7.      A gyakorlott hajtogatók a szemléletes leírásból egyedül hamarabb elkészítik a hajtogatást, mint a csoport kezdő tagjai a magyarázat után, így kevesebb embernek kell magyarázni és gyorsabban elkészülünk.
8.      A mintás papíron nem látszik jól a hajtásvonal, ezért fehér papírra feketével rajzoljuk a hajtásvonalakat! Lehet a különböző lépéseket más-más színnel jelölni, de legyen vastag a vonal és telt színű. (Citromsárga, világos kék … nem jól látszik!)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése